© Marina Kemp - VHB - Beursplein A'dam 02
Project

Een ondergrondse kathedraal

Bouwen op het drukste punt van de stad

Een ondergrondse ‘kathedraal’, stralend in hartje centrum. De fietsparkeergarage onder Beursplein was hét antwoord op het steeds maar toenemende fietsverkeer in onze drukke hoofdstad. De fietsenstalling biedt een oplossing voor het fietsenprobleem én creëert ruimte voor de eeuwenoude cultuur van de stad.

Het is een komen en gaan van fietsers en wandelaars. Hun bewegingen vormen het ondergrondse gebouw. Ze worden in een vloeiende beweging naar de parkeervakken geleid, waar zij vervolgens rustig hun fietsen kunnen opbergen. Digitale schermen geven aan welke parkeervakken nog vrij zijn. De moderne snufjes gaan hand in hand met de klassieke en iconische stijl van Berlage. Zijn ontwerp van Beursplein was een duidelijke inspiratiebron voor de architect van de fietsparkeergarage. Het project was voor Van Hattum en Blankevoort dan ook even bijzonder als uitdagend.

fietsen

Van boven naar onder

Drommen Amsterdammers, toeristen en forenzen die tijdens de bouw te voet, met de fiets of in de auto rond het project zwermen. Bouwen van een ondergrondse fietsenstalling in de binnenstad van Amsterdam kent een hoop uitdagingen. Veiligheid is daar één van. Vaste verkeersregelaars waren dan ook vanzelfsprekend. Daarnaast was het één van de eisen om onze verkeersstromen te minimaliseren. Dit EMVI-criterium sluit goed aan bij onze duurzaamheidsdoelstellingen. Met een minimale hoeveelheid tijdelijke materialen en verplichte volle vrachtwagens lukte het ons om binnen de vooraf berekende 1078 verkeersbewegingen te blijven. De grootste uitdaging daarin was het vinden van een hub aan de rand van de stad. Met de hulp van een logistiek coördinator vonden we er één vlakbij het kantoor in Diemen. Het logistieke centrum was goed bereikbaar met het OV. Iedereen die werkte aan het project was dan ook verplicht het OV te nemen richting de stad, om zo onnodige verkeersstromen tegen te gaan. Ook was het onze ambitie om de directe omgeving van de bouwplaats zo min mogelijk te belasten. Daarom bouwden we van boven naar onder via de wanden-dakmethode.

Beursplein terug van de stad

De komst van de ondergrondse fietsenstalling maakte op Beursplein weer meer ruimte voor de Amsterdamse historische cultuur. De zogenoemde ‘Rode Loper’ is weer voorzien van de oorspronkelijke monumentale paardendrinkbakken en lantaarns van Berlage, die daar hun herkomst vinden. Het originele ontwerp van Berlage is weer terug te zien in Beursplein. Zo zijn zelfs de bankjes en bomen teruggeplaatst op de plekken die hij in zijn ontwerp had gekozen. De komst van de fietsenstalling maakte zo niet alleen ruimte voor het stallen van het groeiende rijwielverkeer, het gaf het oude en prachtige Beursplein terug aan haar stad!

010137000704
Hoe Beursplein ooit was

FEITEN EN CIJFERS

  • Opdrachtgever: Gemeente Amsterdam, programmabureau Rode Loper
  • Betrokken bedrijven: KWS en Venhoeven CS architecture+urbanism
  • Opening van de stalling: 2018
  • Gevestigd aan: de Bijenkorf, Euronext en Beurs
  • Aantal verkeersbewegingen tijdens de bouw: max. 1078
  • Aantal fietsparkeervakken: 1.700, waarvan 546 voor buitenmodelfietsen en 10 met oplaadpunten voor E-fietsen.
Deel dit artikel
Vorig artikel Uit de oude doos
grondstation Burum
De basis van het ‘Grote Oor’

De bouw van een grondstation

Volgend artikel Uit de oude doos
1985 Kantoor Beverwijk
We voelen ons overal thuis…

De kantoren van Van Hattum en Blankevoort door de jaren heen