Een leven lang Amsterdam
1 + Brug 58: Kilk voor meer informatie
Brug 58
In 1971 werkte Van Hattum en Blankevoort aan Brug 58 (de Haringpakkersbrug). Een brug over het Singel in Amsterdam in het verlengde van de Prins Hendrikkade. De brug is 30 meter breed, 25 meter lang en wordt ondersteund door zeven kolommen met een doorsnede van 120 centimeter. Al het zichtbare beton werd met rode klinkers ommetseld.Enkele feiten en cijfers:
- 340 betonnen palen
- 115 meter betonnen damwand
- 160 ton stalen damwand
- 200 m3 beton
- 000 m3 grondverzet
2 + De Blauwbrug: Klik voor meer informatie
De Blauwbrug
Het is een icoon van de stad en zonder twijfel één van de markantste bruggen van Amsterdam. Bij de opening in 1883 vonden de Amsterdammers hem te pompeus, maar toch heeft zij de kritiek én de tand des tijds doorstaan. De Blauwbrug verbindt de Amstelstraat met het Waterlooplein en vormt ook een verbinding met ons verleden: het was het eerste project van Van Hattum en Blankevoort. Een sterk staaltje vakmanschap en een echte eyecatcher die met haar karakteristieke bogen nog steeds de stad siert.
3 + Parkeergarage Museumplein: Klik voor meer informatie
Parkeergarage Museumplein
Parkeergarage Museumplein is een ondergronds bouwwerk van Van Hattum en Blankevoort uit 1999. De garage ligt aan de Van Baerlestraat onder het Museumplein en bevat een parkeergarage voor personenauto’s, een garage voor touringcars, een supermarkt en een depot voor het Rijksmuseum. De garage is feitelijk een kleine polder en is gebouwd met de wanden-dakmethode tot ruim 6 meter onder maaiveld met bestrating als vloer. Alleen ter hoogte van de supermarkt is iets dieper ontgraven. Een betonvloer beteugelt daar het grondwater.
4 + De Bijlmermeer: Klik voor meer informatie
De Bijlmermeer
De realisatie van de woonwijk Bijlmermeer ging gepaard met de bouw van vele viaducten en bruggen. Van Hattum en Blankevoort bouwde minstens 65 viaducten, 38 voetgangersbruggen, 19 duikers, 18 aanloopbruggen en 22 bruggen van azobé-hout. We bouwden zelfs de 800ste brug binnen de gemeente Amsterdam: een viaduct in de A9. En ook de eerste Bijlmerbaby kunnen we op ‘onze naam’ schrijven: het was de zoon van Wim Bosch, één van onze collega’s die aan de Bijlmer-bruggen bouwde.
5 + Station RAI: Klik voor meer informatie
Station RAI – Noord-Zuidlijn
Van Hattum en Blankevoort bouwde het nieuwe metrostation voor de Noord-Zuidlijn. Voor de bouwkuip voor het station, met een lengte van 160 meter en een variërende breedte van 20 tot 29 meter, zijn in totaal 550 palen aangebracht. In de toeritten en de uitbouwen zijn nog eens ca. 400 palen vanaf een heitraverse getrild. Vanaf maaiveld zijn ca. 50 palen met een makelaarstelling getrild.
6 + Metrostation Gein: Klik voor meer informatie
Metrostation Gein
Gein is een station van de Amsterdamse metro, gelegen in de gelijknamige wijk in het stadsdeel Amsterdam-Zuidoost. Van Hattum en Blankevoort had het station al in 1975 in ruwbouw gereed. Daarna duurde het nog tot 1982 totdat het bovengrondse station werd geopend. Zeven jaar lang lag het station in het niemandsland in een kale vlakte.
7 + OV Saal: Klik voor meer informatie
OV SAAL
Over vier in plaats van twee sporen door de middenberm van snelweg A10. Het aantal reizigers in het openbaar vervoer op het traject Schiphol-Amsterdam-Almere-Lelystad (SAAL) groeide explosief en dus was een flinke uitbreiding van het spoor nodig. Een klus voor Van Hattum en Blankevoort in combinatie met VolkerRail. Het spoor werd verdubbeld tussen Riekerpolder en de Schinkel en diverse viaducten worden aangepast. Ook kwam er een nieuwe beweegbare brug over de Schinkel en een nieuw viaduct over de Amstelveenseweg.
8 + IJBoulevard: Klik voor meer informatie
IJboulevard
In opdracht van gemeente Amsterdam bouwt Van Hattum en Blankevoort in het centrum van de hoofdstad een fietsenstalling voor 4.000 fietsen. Project IJboulevard ligt in het IJ achter het Centraal Station. De fietsenstalling is voorzien van een aanvaarbescherming tegen de scheepvaart. Het dak van de fietsenstalling wordt ingericht als wandelboulevard voor het publiek. De fietsparkeergarage is opgebouwd uit drie caissons die vanaf de voorbouwlocatie door het water worden vervoerd naar de plek achter Amsterdam CS.
Van Hattum en Blankevoort kent een lange en rijke historie in Amsterdam. Van de beroemde en historische Blauwbrug tot het indrukwekkende en splinternieuwe IJboulevard. Een kleine selectie aan iconische projecten.