Tunnelvisie
1 + 1974 Utrechtsebaan Den Haag
1974 Utrechtsebaan Den Haag
Het meest westelijke stukje van de A12 van Den Haag naar Utrecht.
Verdiepte ligging met een lengte van ca. 2 kilometer, betonnen open bak en een aantal kruisende viaducten.
In de loop der jaren zijn over de Utrechtsebaan diverse kantoorgebouwen gebouwd zoals de Malietoren en de Haagse Poort.
2 + 1976 Metrotunnel Rotterdam
1976 Metrotunnel Rotterdam passeert hier bestaande woningen in de Chris Bennekerslaan.
Dit is een onderdeel van de Oost-Westlijn waar Van Hattum en Blankevoort diverse (tunnel)projecten heeft uitgevoerd zoals een aantal bijzondere passages en ook de schalentunnel ’s Gravenweg.
3 + Heinenoordtunnel & Willemsspoortunnel
Twee projecten in één. Rechtsonder de in gebruik zijnde (1e) Heinenoordtunnel en daar boven de bouw van de tunnelelementen voor de Willemsspoortunnel in het bouwdok Barendrecht.
4 + Willemsspoortunnel
De bouw van de Willemsspoortunnel in hartje Rotterdam naast het bekende ‘Witte Huis’, de eerste ‘’wolkenkrabber’ in Rotterdam, gebouwd eind 19e eeuw en wonderwel het bombardement in 1940 doorstaan. Het ‘Witte Huis’ kon tijdens de bouw blijven staan, een achttal oude koopmanshuizen ernaast werd in 1987 steen voor steen afgebroken, onderdelen werden 5 jaar bewaard en nadat de tunnel gereed was werden deze historische panden weer als een puzzel in elkaar gezet.
5 + Alblasserdam
De tunnel onder de Noord bij Alblasserdam in aanbouw. Een fase in het project dat een moot wordt afgezonken in de rivier terwijl ook aan de inrit vol wordt gebouwd. Zowel fundatiewerk als betonwerk vol in uitvoering en ook de geringe afstand tot de bestaande brug valt op!
6 + afzinkelement
Een mooi plaatje van een afzinkelement op transport met afzinkpontons, meet- en controletorens en een hele vloot aan sleepboten.
7 + Tunnelelementen
In opdracht van Bouygues Travaux Publics bouwden we 4 tunnelelementen van elke 90m. De afmetingen van het Wallsend Dry Dock in Newcastle bepaalden de lengte. Ook in de breedte kon het maar net.
De elementen werden gebouwd voor de New Tyne Crossin, een tunnel onder de rivier de Tyne, en uiteraard zorgden we er voor dat deze tunnelmoten opdreven, naar de locatie werden gevaren en op de juiste plek werden afgezonken!
8 + De Zeeburgertunnel
De Zeeburgertunnel onder het Buiten IJ vormt onderdeel van de A10 aan de oostkant van Amsterdam. Volgens het ontwerp van Rijkswaterstaat zou de tunnel (gefaseerd) in situ worden gebouwd door in het Buiten IJ twee keer een bouwkuip te realiseren. Elke keer een helft vrij voor de scheepvaart en de andere helft om te bouwen. Bijna gebruikelijk werd bij Van Hattum en Blankevoort gekeken of het ook anders en misschien slimmer kon. En zo werd een alternatief aangeboden waarbij een groot deel van de gesloten tunnel werd afgezonken waarbij de 3 elementen op palen werden gefundeerd. Hiervoor werd de zogenaamde ‘op-pers-paal’ ontwikkeld.
Later bleek dat de aanwezigheid van een zeer slappe (pudding)bodem, een prehistorische geul, het in situ bouwen niet uitvoerbaar zou zijn geweest.
9 + Leidseveertunnel
En ook dit is natuurlijk tunnelbouw. De Leidseveertunnel vlakbij het station Utrecht CS. Geen afzinken of boren, ook niet heel groot, maar wel zeer complex door de passage van een fors aantal (in gebruik zijnde) sporen van het emplacement.