raad-de-plaat-2
Raad de plaat

Wie, wat, waar en wanneer?

Wie, wat, waar of wanneer? Heb jij een geheugen als een olifant, een algemene ontwikkeling waar je u tegen zegt of een buitengewoon talent voor puzzels en quizjes? Doe dan mee met ‘Raad de plaat’. Wie weet pak jij die kekke prijs en ben je binnenkort weer helemaal zen. Want Gaston, wat is er te winnen?

Raad welk iconisch project je hier voor een deel ziet en win een puzzel van de volledige foto. Uiteraard voorzien van het VHB 190-jaar-logo. Een uniek en zeldzaam exemplaar dus. Verzamelaars staan ervoor in de rij!

Doe mee!

Uit de vele goede inzendingen is de volgende winnaar uit de bus gekomen:

Johan Hekker

Het Kleinpolderplein is een verkeersknooppunt in het noorden van Rotterdam. Het vormt de aansluiting tussen de A13 in noordelijke en zuidelijke richting en de A20 in oostelijke en westelijke richting. Het is een voorbeeld van een onvolledig knooppunt; voor sommige verbindingen tussen de snelwegen dient kort de snelweg verlaten te worden en gebruikgemaakt te worden van het verkeersplein. Het knooppunt is verweven met afslag 13 Overschie.Rijksweg 13 van Delft naar Overschie is in 1933 geopend. De rijksweg eindigde bij een smalle ophaalbrug over het Schie-Schiekanaal. In de jaren vijftig is ten noorden van dit kanaal een rotonde aangelegd voor de ontsluiting van de nieuwe wijken Kleinpolder-West en Kleinpolder-Oost in Overschie. Tevens werden twee vaste bruggen over het Schie-Schiekanaal gebouwd voor aansluiting op de Tunneltraverse (het Stadhoudersviaduct). In 1958 kreeg het Kleinpolderplein zijn huidige naam.De aanleg van de A20, aan het eind van de jaren zestig, maakte de aanleg van een nieuw knooppunt van autosnelwegen noodzakelijk. In 1970 werd de A20 ten westen van het Kleinpolderplein aangesloten, in 1972 de A20 in oostelijke richting. Daarmee werd het knooppunt Kleinpolderplein in zijn huidige vorm voltooid.

Film over bouw verkeersknooppunt Kleinpolderplein
Deel dit artikel
Vorig artikel Tunnelvisie
tunnelvisie
Tunnelvisie

Een kleine greep uit onze tunnelhistorie

Volgend artikel Duurzaamheid
web_20201007-145448_SV9085
Groene stenen in Zwolse
dive-under