vroeger-vandaag
Vroeger en vandaag

De Willemsspoortunnel Rotterdam

Zijn komst veranderde de aanblik van de stad ingrijpend: De Willemsspoortunnel. De viersporige tunnel verving het Luchtspoor uit 1877 dat dwars door het centrum van Rotterdam liep. De tunnel duikt in Rotterdam-Zuid onder de Nieuwe Maas, kruist ondergronds het centrum van de stad en komt net voor Rotterdam Centraal weer boven. Eyecatcher in het project is Station Blaak dat grotendeels ondergronds ligt. Bovengronds maakte de tunnel ruimte voor de inmiddels iconische skyline van Rotterdam.

 

Van Hattum en Blankevoort begon in 1987 met de bouw en leverde het project in 1996 op. Het deel in de Nieuwe Maas is een afzinktunnel. De andere delen werden in openbouwput gebouwd. De Hef, de karakteristieke spoorbrug over de Maas, is sinds de komst van de tunnel definitief met pensioen.

 

Naast het Witte Huis – zie de recente foto aan de rechterkant – staan acht koopmanswoningen uit de 18e eeuw. Bij de bouw van de tunnel zouden ze eigenlijk gesloopt worden, maar vanwege de belangrijke historische waarde werden ze gespaard. Toch zijn ze op de linker foto niet te zien. De panden werden steen voor steen afgebroken en vijf jaar lang opgeslagen in containers. Drie rijksmonumenten aan de Wijnhaven zijn volledig in originele staat terug gebracht. Van de andere vijf is alleen de buitenkant teruggeplaatst.

Deel dit artikel
Vorig artikel Samen sterk
vanHattemenBlankevoortSamenwerkenGoosensvErkel-07DJvD
Teamspirit op de vlakte…

Cruciale samenwerking bij CER

Volgend artikel 'Vergeten' veiligheid
vroeger-en-vandaag
De bouwplaats van toen

Was vroeger écht alles beter?