Van Hattum en Blankevoort 20 - Foto 3 (Rainbowing)
In een vorig leven

‘Bagger-iconen’

Ze stonden aan de wieg van onze wereldberoemde waterbouwsector: de baggeraars. Zonder bekende namen als Bos, Kalis, Van Oord, Volker en onze eigen Van Hattum en Blankevoort, waren grote stukken van Nederland er misschien niet geweest of lang niet zo veilig geweest als nu. Met hun moddermolens, emmerbaggermolens, zandzuigers, zuigbuizen, snijkopzuigers en baggerbeugels werkten ze toen al aan het Nederland van nu. Ook Van Hattum en Blankevoort beschikte in een vorig leven over een grote vloot baggerschepen. Enkele iconen:

Beverwijk 31 - Foto 9

Beverwijk 31
Deze cutterzuiger uit 1968 was ‘volgens de overleveringen’ toen de grootste ter wereld. Feit is wel dat ze met haar 7.400 kilowatt zeker één van de sterkste cutterzuigers was. De cutterzuiger is gebouwd bij Boele’s Scheepswerven en Machinefabrieken in Bolnes. De Beverwijk 31 was vooral geschikt voor zware grond waaronder gesteenten. De 20 cm grote snijkop werd uitgerust met 2×900 pk elektromotoren terwijl voor het transport van de grond een 33.000 pk dieselmotor werd ingezet. De cutterzuiger kwam tot een diepte van 25 meter.

Van Hattum en Blankevoort 20 - Foto 2

Van Hattum en Blankevoort 20

Deze sleephopperzuiger is in 1969 gebouwd bij Scheepswerf De Merwede bv en bezat een vermogen van 6.730 kilowatt. Het schip was bijna 105 meter lang en 18 meter breed. Met twee baggerpijpen kwam het schip tot een diepte van 25 meter. De Van Hattum en Blankevoort 20 was nog tot en met 1981 actief voor onze organisatie.

 

Geopotes 14

Geopotes 14

Deze sleephopperzuiger is in 1984 gebouwd bij Verolme Scheepswerf BV in Heusden. Het was voor die tijd een zeer geavanceerd baggerschip met een vermogen van ruim 11.000 kilowatt. Het schip was bijna 128 meter lang en 21 meter breed. Met twee baggerpijpen kwam het schip tot een diepte van bijna 34 meter.

Van dit baggerschip is een schaalmodel verschenen die zelfs een ‘cameo’ heeft in de wereldberoemde Amerikaanse actiefilm Die Hard.

Deel dit artikel
Vorig artikel Project
WVD-200907-117
De geschiedenis van het ‘open riool’

Werken aan waterkwaliteit

Volgend artikel Project
ZuidWillemsvaart
Een streep op de kaart

Omlegging Zuid-Willemsvaart