Zeelandbrug

1 + Aanleiding en bouw
De wegen over de nieuwe deltadammen legden Zeeland open voor het verkeer, maar de Oosterschelde bleef een obstakel. De veerverbinding tussen Zierikzee en Kats kon de verkeersdrukte niet meer aan en het zou zeker nog jaren duren (uiteindelijk tot 1986) voordat de Oosterschelde werd afgedamd. Daarom besloot de Provincie Zeeland tot de aanleg van de Zeelandbrug (aanvankelijk de Oosterscheldebrug) tussen Schouwen-Duiveland en Noord-Beveland. De bouw en exploitatie van de brug tussen Zierikzee en Colijnsplaat gunde de provincie aan een zelfstandige vennootschap: de NV Provinciale Zeeuwse Brug Maatschappij, die geheel eigendom van de provincie was.
Deze brugmaatschappij gaf op 29 mei 1962 de opdracht tot de bouw aan de Combinatie Brug Oosterschelde, een samenwerkingsverband van de aannemers Van Hattum en Blankevoort NV uit Beverwijk en de NV Amsterdamsche Ballast Maatschappij uit Amsterdam. Deze bouwcombinatie ontwierp en realiseerde de brug tussen 1963 en 1965.
2 + Opbouw

3 + Prefab
Prefab betonnen elementen maakten een snelle bouw van de Zeelandbrug mogelijk. De complete brugconstructie was zo ontworpen dat deze bijna helemaal met maar zeven verschillende typen elementen kon worden gebouwd. Een overzicht van de gebruikte onderdelen:
- 162 holle betonnen palen met een lengte variërend van 30 tot 50 meter. Opgebouwd uit in totaal 1100 segmenten van 6 meter lang en een diameter van 4,25 meter.
- 54 afdekbalken / caissons
- 50 pijlers (opgebouwd uit twee gespiegelde delen)
- 50 hamerstukken (type A brugdek-sectie)
- 102 type B brugdek-secties
- 102 type C brugdek secties
- 102 type D brugdek-secties
Door deze prefab-bouwmethode zijn slechts enkele elementen in het werk gestort: De twee aanbruggen, de basculekelder, de caissonvullingen en de voegen van ca. 40 cm tussen de verschillende brugelementen.
4 + Ontwerp en hulpmaterieel
Het compleet ontwerp van de Zeelandbrug, de statische berekeningen en alle bestek- en detailtekeningen zijn gemaakt door het toenmalige constructiebureau van Van Hattum en Blankevoort.
Naast het ontwerp van de brug zelf, is ook divers hulpmaterieel in eigen beheer ontworpen en gebouwd, zoals de drijvende bok ‘Ir. J.G. Snip’.
5 + Korte video van de bouw

Een innovatief en bouwtechnisch huzarenstukje voor de Zeeuwse kust en een broodnodige oeververbinding tussen de Zeeuwse eilanden. De Zeelandbrug in vogelvlucht.