Westrandweg; KW520 1
Project

Westrandweg

Een gezamenlijk meesterwerk

  • Tekst: JENK
  • Foto: Archief Van Hattum en Blankevoort

Amsterdam met een ringweg zonder files… Die ambitie vormde ruim tien jaar geleden de aanleiding voor Rijkswaterstaat om de Tweede Coentunnel te bouwen. Om te voorkomen dat het fileprobleem zich zou verplaatsen naar de A10 West, werd een nieuwe snelweg van 11 kilometer lang uitgedacht: de A5 Westrandweg. Een ambitieus project waarbij Van Hattum en Blankevoort in de combinatie Westpoort (samen met KWS-Infra en Boskalis) een hoofdrol vervulde.

Het langst, het grootst en het snelst: Onze collega’s vestigden heel wat records met de verlengde A5 door het westelijk havengebied. Eén ervan is het viaduct Basisweg, het langste viaduct van Nederland. Met een lengte van 3,3 kilometer en een hoogte variërend van 12 tot maar liefst 20 meter is het een imposant bouwwerk. Maar de échte blikvanger bij dit project was een materieelstuk met de ontzagwekkende naam Hercules. De enorme horizontale kraan deed zijn naam eer aan. Met zijn 105 meter lengte, ‘lanceerde’ hij met speels gemak liggers van 155 ton en 45 meter lengte. Het gevaarte legde zo in recordtempo 813 liggers op 81 steunpunten.

Westrandweg; KW520 5

Vanuit de lucht

Niet alleen vanwege de snelheid werd gekozen voor de zogenaamde launching girder Hercules. De Westrandweg ligt in een drukke omgeving en het kunstwerk doorkruist verschillende wegen en spoorwegen. Bij de bouw was een goede doorstroming van het toenmalige verkeer van groot belang. De horizontaal wandelende hijskraan ‘stapte’ van pijler naar pijler waardoor het viaduct vanuit de lucht werd gebouwd, zonder hinder voor het verkeer.

Nog nooit vertoond

Het plaatsen van de liggers was niet het enige inventieve aan het project. Op de plekken waar het spoor werd gekruist, is een aantal pijlers buiten het spoor gebouwd. Zo werd de beschikbaarheid zo lang mogelijk gewaarborgd. Tijdens een buitendienststelling zijn de pijlers inclusief dwarsliggers over het spoor ingeschoven of ingedraaid. De techniek van het indraaien van de pijlers was op deze schaal nog nooit eerder vertoond in Nederland.

WEST_2010_001 (2)

We kijken met trots terug op dit unieke project dat we met recht een gezamenlijk meesterwerk mogen noemen.

Westrandweg in cijfers

  • 11 kilometer nieuwe snelweg
  • 2×2 rijstoken en een vluchtstrook
  • 3,5 jaar bouwtijd
  • 4,5 kilometer geluidsschermen
  • 11 viaducten, waaronder het langste viaduct van Nederland (3,3 kilometer)
  • 105 meter: Lengte Hercules
  • 61,75 meter: Langste liggers van Nederland van Spanbeton voor viaduct over Ringvaart
  • 813 brugliggers voor langste viaduct
  • 4.000 fundatiepalen
  • 110.000m³ beton
Deel dit artikel
Vorig artikel Project
DSCF5679
Bouwen in de lucht…

Jan van Poppelen over zijn loopbaan als bruggenbouwer.

Volgend artikel Raad de plaat
VHB raad de plaat
Raad de plaat

Wie, wat, waar en wanneer?